Op deze bladzijde is het nieuws te vinden.
Ook ingezonden nieuws kan hier worden geplaatst.


Website

De website van de
DC-10 Sky Riders geeft een leuk beeld van de club activiteiten.

De inhoud van de website wordt gemaakt door de leden. Als iemand een leuk verhaal, een leuke foto of fotoserie heeft, dan kan deze uiteraard worden geplaatst.

In het archief is een overzicht te vinden van alle (bekende) ritten, inclusief foto's, het verslag en de route.

Naast de vaste club activiteiten kunnen leden ad hoc activiteiten op de website plaatsen. Hiervoor een kant en klaar verhaal opsturen naar de webmaster.

Meet & Greet rides kunnen worden opgegeven middels een e-mail aan de leden en aan de webmaster.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

DC-10 Skyriders 2011-2019 ©

 

Nieuws, etc.

Bochten training
door Evert - 14 april 2019

Motormuizen,

Op advies van Martijn en Hans heb ik samen met Ron een bochten training gedaan viaBochten MoveOn Motortrainingen in de Eifel.
Van de eigenaar/ instructeur JP begreep ik dat Otto en Leo deze training ook hebben gedaan en mogelijk meer Skyriders. Voor wie het nog niet hebben gedaan, is het advies: DOEN!

Je leert van JP hoe je met name bochten anders en vooral beter kunt rijden. Bovendien is het gezellig, leuk simpel Duits hotel. Erg goed en vooral veel eten. Maar waar het om gaat: beter en voor sommigen nog beter motor rijden.

Ik geef eerlijk toe: ik zag er vooraf een beetje tegenop. Maar het viel honderd procent mee. Natuurlijk het is pittig maar je leer er echt heel van. Dus beste Skyriders: voor wie het nooit heeft gedaan en beter wil worden. DOEN!
Ik krijg geen provisie haha en...je kunt er goedkoop tanken vooral in Luxemburg.
Evert

 


Euro 5
door Luuk - 10 maart 2019

Vanaf 1 januari 2020 treden de Euro 5-emissienormen voor motorfietsen in werking. Dat betekent strengere emissienormen en dat zou wel eens het einde kunnen zijn van vele motorfiets modellen.

In deze Euro-5 emissienormen is een vermindering van koolmonoxide (-12%), OBD2 scannerkoolwaterstoffen (-33%) en stikstofoxiden (-60%) vastgelegd. Gedurende de gehele levensduur van de motorfiets moet hier aan worden voldaan, i.p.v. de huidige eerste 20.000 km (Euro-4).

Om deze uitstootnormen te kunnen controleren wordt het ook verplicht om OBD2 diagnose-apparatuur in te bouwen. OBD is in de 80 jaren geïntroduceerd en staat voor “On-Board Diagnostics”. Dit is ontwikkeld met het oog op het snel opsporen van fouten in een auto. OBD was een niet-gestandaardiseerde interface met als gevolg verschillende design en foutcodes. Hier kwam verandering in tijdens de ontwikkeling van OBD2 in de jaren 90. Een OBD2-poort heeft wat weg van een SCART-aansluiting en heeft een 16-pins aansluiting. Met de diagnose apparatuur zijn een aantal gestandaardiseerde codes voor foutmeldingen uit te lezen en te resetten. Dit kunnen bijvoorbeeld problemen met de verbranding of verkeerde waardes van uitlaatgassen zijn. Veel codes zijn standaard opgebouwde codes, zodat niet elke fabrikant zijn eigen codes kan gebruiken en de OBD-scanners werken met alle voertuigen. Bij sommige merken kan je ook kilometerafstanden, brandstofverbruik, temperaturen en dergelijken uitlezen.

Dat betekent voor de motorfabrikanten dat er flink wat werk aan de winkel is. Ook zal de ontwikkeling van een nieuwe motorblok een tijdrovende klus worden, met veel onderzoek en het zoeken naar ingenieuze oplossingen. Zo wordt de boxermotor van BMW uitgerust met een variabele klepsystemen om de emissienormen te gaan halen. Deze technologie zullen we in de toekomst vast vaker tegen gaan komen. Vermoedelijk zal het aantal verschillende motorblokken flink minder worden en zal hetzelfde Open uitlaatmotorblok in meerdere modellen worden toegepast. Vele motormodellen zullen daarom weleens van de markt kunnen verdwijnen.

Motorfietsen worden ook vaak genoemd als een belangrijke bron van lawaai. Met de Euro 5-norm wordt de geluidslimiet met 3 dB teruggebracht, naar 77 dB. Doordat de manier van meten anders wordt, zal het geluidsniveau in de praktijk nagenoeg gelijk blijven.
De aftermarket uitlaten hebben eigen regels. Wanneer een aftermarket uitlaat wordt gemonteerd, mag het geluid niet hoger zijn dan dat van de motor met de originele geluiddemper. Men hoopt hiermee de overlast van motoren te verminderen, maar in vele landen, waaronder Nederland, wordt ook op dit gebied niet gehandhaafd. De standaard motoren zijn overigens niet het probleem, maar wel de motorrijders die zonder dB-killers rondrijden. Deze geluidsmaatregel zal daarom vermoedelijk weinig effect hebben. En welke maatregelen worden er dan weer verzonnen?

Met de invoering van de Euro-5 normen, zal de roep voor een periodieke keuring (APK) wel weer toe gaan nemen. Hoe hou je anders in de gaten dat de Euro-5 norm wordt nageleefd?


 

Milieu zones en milieustickersMilieusticker Tsjechie
door Luuk - 07 maart 2019

Er komen tegenwoordig steeds meer milieuzones (of LEZ; Low Emission Zone) in de Europese steden.

Veelal moet een milieusticker worden aangeschaft, zoals voor Frankrijk en Spanje.

De levertijd van de Franse milieusticker is overigens zo'n 10 dagen of zelfs langer. Op tijd bestellen dus. De Spaanse mileusticker is verkrijgbaar bij het postkantoor.

Ook in Tsjechië is de milieusticker ontdekt. Deze zou in 2017 worden ingevoerd, maar is nu nog steeds voor onbepaalde tijd uitgesteld.

In Londen wordt per 8 april de Ultra Low Emission zone ingevoerd. Deze is ook van toepassing is op motoren en deze moeten voldoen aan de Euro 3 norm. Afkopen is mogelijk voor £ 12,50 per dag.

De Low Emission Zones (LEZ) in Spanje en Italië zijn nog steeds niet te begrijpen. Het is aan te raden deze zones te vermijden, tenzij het 100% zeker is dat het volgens de wet mag. Neem altijd contact op met het hotel, als deze gelegen is in zo'n LEZ. De boetes zijn behoorlijk hoog.

Vele websites berichten over LEZ's, maar of het altijd compleet is? Er bestaat ook de website http://urbanaccessregulations.eu/, die tot 23 december 2017 gesponsord werd door de Europese Commissie. Vanaf 23 december 2017 wordt de website gerund op basis van commerciële financiering door Sadler Consultants Ltd.

Op de disclaimer staat dat de informatie niet correct hoeft te zijn; alleen de officiële websites zijn bepalend. Er staat ook geen datum vermeld op de publicaties op deze website, dus het is niet te achterhalen of deze regels up-to-date zijn. Tegenwoordig is op deze website ook te vinden voor welke voertuigen de LEZ geldig is.

Er zijn op dit moment veel milieuzones ingesteld en een samenvatting, voor zover ik kan achterhalen (ik geef geen garantie m.b.t. de juistheid/ volledigheid), is te vinden op de bladzijde "Milieu zones en milieu stickers".


 

Uitrusting voor het buitenland
door Luuk - 07 maart 2019autobahn sticker

Het is vaak onduidelijk wat je als extra uitrusting mee moet nemen naar het buitenland. Veel informatie is overigens te vinden op de website van de ANWB, maar ook voor 2019 ben ik alles maar weer eens op een rijtje aan het zetten.

Het afgelopen jaar heeft Frankrijk geen nieuwe onzinnige wetgeving ingevoerd. Het CE-keur voor motorhandschoenen blijft verplicht en is een milieu sticker voor sommige steden noodzakelijk.

Ook tolheffingen/ tolvignetten verdienen de aandacht; sommige landen vereisen een tolvignet en andere heffen weer tol per traject. Ook zijn soms tol-kastjes verplicht, maar hoe je die op een motorfiets kan zetten is mij onduidelijk.
In sommige landen (zoals Portugal en Noorwegen) is het voor de buitenlander wel vaak erg moeilijk gemaakt. Tol informatie is te vinden op de ANWB website.
De toltarieven zijn te vinden op de Belgische website VAB.

Een samenvatting is hier te vinden; ik geef overigens geen garantie voor de volledigheid/ juistheid.

Peter stuurde de volgende links op m.b.t. de waarschuwing van flitspalen op de Zūmo:

 



Bochten training - leuk en vooral nuttig
Een open uitlaat zonder demper - ook onder euro-5 weer verboden, maar helaas toch nog vaak gezien op de Nederlandse wegen
ODB2 scanner - maakt via Bluetooth verbinding met smartphone of computer
Milieusticker Tsjechië - de sticker-mania begint extreme vormen aan te nemen
Het Sloveense vignet voor de motor. Verplicht als je de snelwegen gebruikt en er wordt veel gecontroleerd.